Προγράμματα
Δράσεις
Δικαίωμα Εγγραφής
Στο ΚΔΑΠ Ατλαντίδα εγγράφονται παιδιά (άνω των 10 ετών), έφηβοι καθώς και ενήλικες (έως 55 ετών) με νοητική υστέρηση και κινητική αναπηρία. Η συμμετοχή των ατόμων με αναπηρία στο πρόγραμμα του κέντρου είναι δωρεάν για τους ωφελούμενους της πράξης “Εναρμόνιση οικογενειακής και επαγγελματικής ζωής” μετά από αίτηση του γονέα ή κηδεμόνα προς τον χρηματοδότη φορέα που γίνεται κάθε έτος περίπου τον μήνα Ιούνιο. Εφόσον ο δικαιούχος τηρεί τα κοινωνικά και οικονομικά κριτήρια λαμβάνει επιταγή(voucher) που εξαργυρώνει.
Εμπιστοσύνη
Έμπνευση
Σεβασμός
Μουσικοκινητική Αγωγή (Πρωινό μάθημα)
Το μάθημα ξεκινά με ζέσταμα του σώματος (σωματογνωσία). Ακολουθούν μουσικά παιχνίδια με στόχο την αντίληψη του χώρου, παιχνίδια ισορροπίας αλλά και χειροτεχνίες ακούγοντας μουσική για τη βελτίωση λεπτής κινητικότητας, παιχνίδια με τη μπάλα με σκοπό την ανάπτυξη δεξιοτήτων, δημιουργίας/φαντασίας και βελτίωση οπτικοακουστικής αντίληψης.
Κηπουρική (Πρωινό μάθημα)
Οι αισθήσεις επικεντρώνονται στους φυσικούς ρυθμούς, το άτομο ηρεμεί και μαθαίνει να συνεργάζεται ομαλά με την υπόλοιπη ομάδα για την επίτευξη ενός συγκεκριμένου στόχου. Πιο ειδικά, η κηπουρική βοηθά τους/τις ωφελούμενους/ες να βελτιώσουν, την αδρή κινητικότητα (σκαλίζουν, σπρώχνουν, ποτίζουν, μεταφέρουν), τη λεπτή κινητικότητα (βάζουν γάντια, χρησιμοποιούν κλαδευτήρι, κόβουν, ξεχορταριάζουν), τον προσανατολισμό τους στο χώρο (κινούνται συνειδητά στον χώρο, υπολογίζουν τις αποστάσεις για να φυτέψουν αλλά και να ποτίσουν), την αίσθηση του χρόνου (εποχικότητα φυτών, συχνότητα ποτίσματος), την οπτική και ακουστική μνήμη (ονομασία και αναγνώριση φυτών) και την λογικομαθηματική σκέψη (κατανόηση μεγεθών, ταξινόμηση, αλληλουχία διαδικασιών, σύνδεση πράξης-αποτελέσματος)
Χορωδία (Πρωινό μάθημα)
Ξεκινά με ζέσταμα στη φωνή και στο σώμα κάνοντας κινητικές ασκήσεις. Ακολουθεί η εκμάθηση τραγουδιού(στροφή, στροφή), ρυθμού και μουσικών οργάνων.
Καλλιτεχνικά (Πρωινό μάθημα)
Μία από τις πολλές καλλιτεχνικές δραστηριότητες είναι και ο πηλός. Διάφορα έργα και ιδέες αποτυπωμένες σε χαρτί, μπορούν να πάρουν μορφή και διάσταση μέσα στο χώρο, να γίνουν απτές δημιουργίες και χρηστικά αντικείμενα. Ανάλογα με τη λειτουργικότητα του καθενός και της καθεμιάς από εμάς, ο πηλός είναι ένας τρόπος έκφρασης αλλά και εκτόνωσης. Με αφετηρία αλλά και προορισμό τη διασκέδαση σε συνδυασμό με τη δημιουργία και τη φαντασία, πλάθουμε διάφορα αντικείμενα.
Δημιουργικό παιχνίδι (Πρωινό μάθημα)
Οι ωφελούμενοι εισέρχονται ομαδικά στο χώρο, όπου ακολουθείται ένα συγκεκριμένο πρόγραμμα ρουτίνα. Αρχικά αφιερώνουμε λίγο χρόνο στο να επικοινωνήσουμε τα νέα μας και συνεχίζουμε με διάφορα παιχνίδια που ασκούν τη λεπτή-αδρή κινητικότητα, την παρατηρητικότητα και τον οπτικοκινητικό συντονισμό. Τα παιχνίδια επιλέγονται ανάλογα τη θεματική της εποχής, την επικαιρότητα ή τα ενδιαφέροντα των ωφελούμενων. Στόχος μας είναι η διασκέδαση, η ψυχαγωγία και πνευματική καλλιέργεια.
Αerobic (Πρωινό μάθημα)
Το aerobic όπως και η γυμναστική είναι ένας τρόπος για την ανάπτυξη των κινητικών δεξιοτήτων. Το μάθημα έχει σαν στόχο την βελτίωση αερόβιας ικανότητας και παράλληλα το νευρομυϊκό συντονισμό μέσω των επαναλαμβανόμενων κινήσεων. Ένα ακόμη σημαντικό κομμάτι που δουλεύεται είναι η συνύπαρξη του κάθε ατόμου με την υπόλοιπη ομάδα και η αναγνώριση του ρυθμού. Οι στόχοι αυτοί επιτυγχάνονται παράλληλα μέσα από την ψυχαγωγία και τη μουσική.
Μαγειρική (Πρωινό μάθημα)
Επιδιώκεται η ανάπτυξη του οπτικο-κινητικού συντονισμού και της λεπτής κινητικότητας, που είναι απαραίτητες δεξιότητες για τον χειρισμό των εργαλείων και οικιακών συσκευών που απαιτούνται για την διεκπεραίωση καθημερινών δραστηριοτήτων των ωφελούμενων στο πλαίσιο της αυτόνομης διαβίωσής τους. Επίσης, ο χωρισμός των ωφελούμενων σε υπο-ομάδες εξασφαλίζει την ενεργό συμμετοχή και δράση όλων των ατόμων και προωθεί την μεταξύ τους αυτοοργάνωση, αλληλεπίδραση, συνεργασία και αλληλοβοήθεια που χρειάζονται για την ολοκλήρωση της εκάστοτε δραστηριότητας.
Αυτονομία (Πρωινό μάθημα)
Καθημερινά στο χώρο της Ατλαντίδας πραγματοποιούνται δραστηριότητες που σκοπεύουν στην ανάπτυξη των δεξιοτήτων των ωφελούμενων, που είναι χρήσιμες για την αυτονομία, την αυτοεξυπηρέτηση και τη ζωή τους γενικότερα. Δραστηριότητες που περιλαμβάνει το μάθημα της αυτονομίας είναι η σίτιση (προετοιμασία πρωινού γεύματος, ροφημάτων και αφεψημάτων, σερβίρισμα του γεύματος, πλύσιμο σκευών που χρησιμοποιήθηκαν),η προσωπική υγιεινή (πλύσιμο δοντιών, πλύσιμο χεριών μετά τη χρήση της τουαλέτας), οικιακές εργασίες (σκούπισμα, σφουγγάρισμα του χώρου, καθαρισμός επιφανειών, χρήση πλυντηρίου ρούχων, άπλωμα ρούχων, στρώσιμο κρεβατιών)
Ζωγραφική (Πρωινό μάθημα)
Στοχεύει στην πνευματική και αισθητηριακή διέγερση των ωφελούμενων και έπειτα στην ανάπτυξη της καλλιτεχνικής τους έκφρασης και φαντασίας μέσα από την επαφή τους με ποικίλα και διαφορετικά υλικά. Η πνευματική χαλάρωση και η αίσθηση της αποδοχής πραγματώνεται μέσα από τη μουσική που ακούγεται στην αίθουσα, η οποία περιλαμβάνει ήχους της φύσης και αρμονικές μελωδίες χαλάρωσης και συγκέντρωσης. Με αυτό τον τρόπο οι ωφελούμενοι αρχίζουν να νιώθουν οικεία στο περιβάλλον που βρίσκονται και ο καθένας σε διαφορετικό χρόνο αρχίζει να εκδηλώνει τη διάθεσή του για συμμετοχή στην εικαστική δραστηριότητα που έχει παρουσιαστεί από τον υπεύθυνο και τους βοηθούς που συντονίζουν το μάθημα. Σε δεύτερη φάση γίνεται προσπάθεια να έρθουν οι ωφελούμενοι/ες σε επαφή με διάφορα υλικά που θα ενισχύσουν τα αισθητηριακά τους γνωρίσματα, θα τα επεξεργαστούν και έπειτα θα τα χρησιμοποιήσουν κατάλληλα για τη δημιουργία ενός έργου. Εδώ ο στόχος είναι η έκφραση μέσα από τη δημιουργία, η ανάπτυξη της φαντασίας και η πίστη στη μοναδικότητα κάθε έκφρασης. Η συνήθης διαδικασία είναι να δίνεται ένα έτοιμο έργο ως πρότυπο και στη συνέχεια να ζητείται από αυτούς/ες να δημιουργήσουν το δικό τους, έχοντας τη δυνατότητα να ενσωματώσουν σε αυτό οποιαδήποτε δική τους προσωπική πινελιά/παραλλαγή. Τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι μαρκαδόροι, νερομπογιές, τέμπερες, ξυλομπογιές, χαρτί Α4, χαρτί μέτρου και γκοφρέ, σκληρά χαρτόνια, εφημερίδες, ψαλίδι, κόλλα, υφάσματα, ξυλάκια κατασκευών και φυσικά υλικά.
Κοινωνικές δεξιότητες (Πρωινό μάθημα)
Δίνεται έμφαση στην καλλιέργεια γνωστικών ικανοτήτων και στην εξοικείωση των ωφελούμενων με συμπεριφορές χρήσιμες στην καθημερινότητά τους, που αφορούν τη ζωή τους στο σπίτι αλλά και την κοινωνικότητά τους (π.χ. βασική αριθμητική, χρηματικές συναλλαγές, τρόποι κοινωνικής συμπεριφοράς κ.ά). Ένα άλλο ζήτημα στο οποίο εστιάζουμε είναι η διαχείριση των συναισθημάτων για τη βελτίωση τόσο της ψυχικής διάθεσης αλλά και των διαπροσωπικών τους σχέσεων (π.χ. συναισθηματική έκφραση, διαχείριση θυμού, παραδοχή λάθους κ.ά). Στόχος όλων των παραπάνω είναι η διευκόλυνση της κοινωνικής τους ένταξης και απορρόφησης και ως εκ τούτου η βελτίωση της ποιότητας ζωής τους.
Γυμναστική (Απογευματινό μάθημα)
Οι ωφελούμενοι/ες έχουν την δυνατότητα να γυμνάσουν τις κύριες μυϊκές τους ομάδες σε πόδια χέρια και κορμό μέσα από κλασικά όργανα γυμναστικής. Επίσης βελτιώνουν τις κινητικές και κοινωνικές τους δεξιότητες μέσω διαφόρων δραστηριοτήτων και παιχνιδιών.
Αυτονομία (Απογευματινό μάθημα)
Στόχος η ανάπτυξη των δεξιοτήτων αυτόνομης διαβίωσης. Οι ωφελούμενοι/ες μαθαίνουν να διαχειρίζονται καταστάσεις που βιώνουν στην καθημερινότητά τους (π.χ. πλύσιμο πιάτων) και αποκτούν δεξιότητες που αποσκοπούν στην πλήρη αυτοεξυπηρέτησή τους. Ακόμη, μέσω αυτών των δεξιοτήτων κατανοούν τις έννοιες της υπευθυνότητας των πράξεών τους αλλά και της συνεργασίας, καθώς όλοι λειτουργούν συλλογικά. Μαθαίνουν να παρασκευάζουν διάφορα σνακ (π.χ. τοστ), να κόβουν φρούτα και να φτιάχνουν χυμό. Επίσης, μαθαίνουν τον “κανόνα του τραπεζιού”: δημιουργία, απόλαυση, τακτοποίηση, πλύσιμο και καθαριότητα. Άλλες δεξιότητες που διαμορφώνουν είναι το μάζεμα και δίπλωμα των πετσετών, η υγιεινή στο τομέα της τουαλέτας αλλά και το μαγείρεμα.
Παιδαγωγικό Παιχνίδι (Απογευματινό μάθημα)
Στόχος η ενίσχυση τόσο ατομικών δεξιοτήτων των ωφελούμενων, όπως είναι η λεπτή και η αδρή κινητικότητα, η οπτική και ακουστική αντίληψη, η βραχύχρονη μνήμη, η μίμηση, ο συντονισμός και η συγκέντρωση, όπως και δεξιοτήτων που απαιτεί η συμμετοχή στην ομάδα, όπως η συνεργασία, η αναμονή της σειράς, η ομαδική δουλειά και ο σεβασμός στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας. Οι δραστηριότητες του μαθήματος γίνονται με την μορφή παιχνιδιών και τη συνοδεία μουσικής, όταν αυτό κρίνεται βοηθητικό. Συνήθως αρχίζουμε με ένα εισαγωγικό παιχνίδι, συνεχίζουμε με μία ομαδική δραστηριότητα, όπου οι ωφελούμενοι/ες αλληλεπιδρούν και ενεργοποιούνται στον χώρο της αίθουσας, και ολοκληρώνουμε με μία καθιστή δραστηριότητα σε κύκλο. Πριν τη λήξη του μαθήματος μεσολαβεί μία δεκάλεπτη χαλάρωση με στόχο την αποφόρτιση. Κύριο μας μέλημα είναι οι ωφελούμενοι/ες να περνούν ποιοτικό χρόνο μαζί μας και να είναι χαρούμενοι/ες.
Ζωγραφική (Απογευματινό μάθημα)
Στοχεύει στην πνευματική και αισθητηριακή διέγερση των ωφελούμενων και έπειτα στην ανάπτυξη της καλλιτεχνικής τους έκφρασης και φαντασίας μέσα από την επαφή τους με ποικίλα και διαφορετικά υλικά. Η πνευματική χαλάρωση και η αίσθηση της αποδοχής πραγματώνεται μέσα από τη μουσική που ακούγεται στην αίθουσα, η οποία περιλαμβάνει ήχους της φύσης και αρμονικές μελωδίες χαλάρωσης και συγκέντρωσης. Με αυτό τον τρόπο οι ωφελούμενοι αρχίζουν να νιώθουν οικεία στο περιβάλλον που βρίσκονται και ο καθένας σε διαφορετικό χρόνο αρχίζει να εκδηλώνει τη διάθεσή του για συμμετοχή στην εικαστική δραστηριότητα που έχει παρουσιαστεί από τον υπεύθυνο και τους βοηθούς που συντονίζουν το μάθημα. Σε δεύτερη φάση γίνεται προσπάθεια να έρθουν οι ωφελούμενοι/ες σε επαφή με διάφορα υλικά που θα ενισχύσουν τα αισθητηριακά τους γνωρίσματα, θα τα επεξεργαστούν και έπειτα θα τα χρησιμοποιήσουν κατάλληλα για τη δημιουργία ενός έργου. Εδώ ο στόχος είναι η έκφραση μέσα από τη δημιουργία, η ανάπτυξη της φαντασίας και η πίστη στη μοναδικότητα κάθε έκφρασης. Η συνήθης διαδικασία είναι να δίνεται ένα έτοιμο έργο ως πρότυπο και στη συνέχεια να ζητείται από αυτούς/ες να δημιουργήσουν το δικό τους, έχοντας τη δυνατότητα να ενσωματώσουν σε αυτό οποιαδήποτε δική τους προσωπική πινελιά/παραλλαγή. Τα υλικά που χρησιμοποιούμε είναι μαρκαδόροι, νερομπογιές, τέμπερες, ξυλομπογιές, χαρτί Α4, χαρτί μέτρου και γκοφρέ, σκληρά χαρτόνια, εφημερίδες, ψαλίδι, κόλλα, υφάσματα, ξυλάκια κατασκευών και φυσικά υλικά.
Μουσικοκινητικη αγωγή (Απογευματινό μάθημα)
Συνδυάζει ευκαιρίες για κίνηση, κοινωνικοποίηση, διασκέδαση και χαλάρωση. Οι δράσεις περιλαμβάνουν τη μουσική και παιχνίδια κίνησης και χορού, στοχεύοντας στη σωματογνωσία, στην ανάπτυξη αδρής και λεπτής κινητικότητας και του προσανατολισμού στο χώρο. Το μάθημα χωρίζεται σε τέσσερις δραστηριότητες όπου οι απαιτήσεις τους διαβαθμίζονται. Σημαντικό, επίσης, για το μάθημα είναι η χρήση μουσικών οργάνων και οπτικών ερεθισμάτων. Το πρόγραμμα διαμορφώνεται ανάλογα με τις δυνατότητες και τις ανάγκες κάθε ομάδας ωφελούμενων. Σε κάποιες ομάδες υπάρχουν επιπλέον στόχοι όπως ανάπτυξη φωνολογικής ενημερότητας, βραχύχρονης μνήμης και φαντασίας.